sobota, 30 grudnia 2017

** NAPOLEON


wtorek, 09 lipca 2013 13:50


nosił szelki, bo kapelusz miał za wielki

Tak, w zamierzchłych czasach, mawiał do mnie mój szef
gdy, bujając w obłokach abstrakcji, tworzyłam „dzieła” mocno odbiegające od rzeczywistości. Moje tłumaczenia z logiką tyle miały wtedy wspólnego, co ten kapelusz z, za przeproszeniem, szelkami.
Dzisiaj często uśmiecham się do tych wspomnień …

Nie tak dawno byłam świadkiem takiej oto scenki.
Młody szef, jeszcze młodszemu asystentowi, przekazywał te same uwagi, co mnie kiedyś mój szarmancki zwierzchnik :

*weź się, k…a, chłopie do roboty i nie cuduj
bo cię, k…a, wyp…..ę*

Niby to samo, niby sens ten sam, czy jednak rzeczywiście to samo ?
No niestety, trzeba przyznać bez bicia, że w dziedzinie mowy ojczystej, lata osiemdziesiąte o głowę biją nasz wspaniały wiek XXI.

Zupełnie nie ta poetyka.



     
 Ale do rzeczy. Portret piękny. A jakże !
Tylko konia z rzędem temu, kto odgadnie, co wspólnego ma portret z moim tekstem ?

Profesor na portrecie, co najmniej, jak imperator. Włos rozwiany, głębokie spojrzenie i ten zagadkowy uśmiech, niczym u Leonarda.
Mundur galowy generała, epolety i dystynkcje jak marzenie. Ordery dumnie zdobią pierś wypiętą.
A ja mam pytanie - jak się ma władcze spojrzenie generała Nelsona do ciepłego uśmiechu profesora Miodka ?… no jak ???
nie wiecie ? no, tak samo jak do hipotezy, że kapelusz dodaje indywidualności każdemu, bez wyjątku …. nawet goniącemu "za niusem" dziennikarzowi.

cóż - Napoleon nosił szelki  
a profesor indywidualnością medialną jest
nie medialną zresztą też 

 ***  
Profesor Miodek to wielka osobowość. Kiedyś jego programy gromadziły przed telewizorami setki widzów. Dzisiaj już tylko czasami TV Polonia zaprasza niedobitki. Bo kogo dzisiaj pasjonują zawiłości mowy ojczystej.  Koń jaki jest, ponoć, każdy widzi. A jeśli nawet ważnej personie widzenie nieco mgłą się zasnuje to nikt z tego problemu robił nie będzie.
"Temu koniu" media czasu poświęcać ani myślą. Wszak nie jest to zegarek minista ani taka na przykład, dziura w autostradzie. Bo kogo dzisiaj obchodzi co od  czego pochodzi ? macierzyński od mać a tacierzyński od ... no właśnie, przecież nie ma słowa tać.
Jakie znaczenie ma dzisiaj kultura języka ? W dobie powszechnego monitoringu, i wszechogarniającej mody na dizajnerskie widzenie świata.
Dzisiaj się nie wie, dzisiaj posiada się wiedzę. Dzisiaj, jeżeli się cofa, to koniecznie do tyłu a jeżeli ucieka, to koniecznie do przodu.

O mowo polska ! mowo telewizyjna !


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz